Namn: Bra och dåligt

 

Ett namn är något som gör en själv till den man är. Det är genom sitt namn som man skiljer sig från andra. Men är alla namn bra då? För mig var mitt namn ett namn som jag själv tyckte var fult och dåligt. Eftersom man kunde rimma många dåliga saker på mitt namn och för att jag aldrig kunde få ett smeknamn som jag så gärna ville ha - Jag var bara "Frida" enligt det yngre jag. Idag kan jag inte tänka mig något annat namn, varje gång någon ropar "Frida!" så reagerar jag och vet att det är mig man kallar på. Det ger en ganska trygg känsla faktiskt, att veta vem man är.

Namn tillåter oss att skapa djupare relationer till djur och föremål, exempelvis kan man kalla en låda med ögon för "låda" eller för "Jens". Lådan Jens får helt plötsligt större mening i mitt liv än bara lådan. En pojke eller en flicka i 4b på Släbro Skola har gjort precis samma sak med denna båt. Båten vann våren 2007 priset för finaste båten och kanske vann den för att den hade ett vackert namn - Diana.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: