Avfall: Sopberg, Matspill och lite till


När man växer upp och blir äldre vet man plötsligt lite mer om världen utanför lekrummet och utanför sitt klassrum. Man förstår, man gör egna val och framförallt tar man ansvar för dessa val. Själv står jag på gränsen mellan att vara vuxen och barn. Det har blivit klart för mig vad som krävs för att det faktiskt ska finnas en framtid. För att framtidens dagar ska vara lika bra som de är idag krävs det lite uppskattning, sparsamhet och återanvändning.

 

Avfall kommer i flera olika former. Det finns glasavfall, matavfall, farligt avfall, o.s.v. Världens sopberg blir större och större och saker som kan användas igen slängs och glöms bort. Mat är något som ofta tas förgivet i ett land som Sverige. Mat slängs och ruttnar bort istället för den nyttan födan egentligen kunde ha gjort. Men det finns åtgärder som har införts för att minska matavfallet. Exempelvis finns det en tävling på min skola - om eleverna lyckas slänga mindre än 25 kg i veckan belönas de med efterrätt på fredagar. Vilket är en bra början, men det krävs lite mer för det slängs fortfarande alldeles för mycket mat.

 

Museet är ett bra exempel på hur en del föremål kan återanvändas, de tas omhand och visas upp för kommande generationer och berättar historier om hur vi har det just nu. En glaskupa av genomskinligt glas med en rund glasknopp högst upp, tillverkad 1940 och användes till vakuummaskiner. Denna kunde lika gärna ha slängts av Västra skolan i Nyköping, dock valde de att ge den till Sörmlands Museum för kommande generationer såsom mig att studera och skriva om. Ett annorlunda men bra och roligt sätt att återvinna föremål på om du frågar mig!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: