No news is good news: Frågan är om det verkligen stämmer?

 

”Inga nyheter är bra nyheter” är ju bara ett talesätt som vi använder oss av i stunder då vi kanske bara får höra dåliga nyheter, eller när vi bläddrar igenom tidningen och läser allt ont som händer i världen. Just då kanske man tänker precis exakt så.

Men enligt mig så stämmer inte talesättet alltid. Det är ju faktiskt skillnad på nyhet och nyhet.  Nyheter som spelas upp på radion, läses i tidningarna eller syns på tvn är inte de enda nyheterna som förekommer runt omkring oss. Utan en nyhet kan ju även vara nått som någon berättar för dig. Tillexempel när du får reda på Doktorn att din cancer är försvunnen, det om något är en bra nyhet! Eller när chefen kallar in dig på möte och berättar att du blivit befordrad. Lika väl som när man sitter där nervöst i skolbänken och inväntar resultat på det där super svåra historia provet och helt plötsligt får du ett C, eller kanske till och med ett A i betyg. Det var faktiskt det första tanken som slog mig som jag själv kunde relatera till.

Just därför har jag valt den här gamla skolbänken, längst fram på bänken är det en grop för att lägga pennor i, praktiskt! Så ser de inte ut idag. Skolbänken är tillverkad på Tranås Skolmöbler, den användes och gavs in av Västra Skolan här i Nyköping.

Så det finns bra nyheter också, men det finns väldigt många dåliga med. Men just därför stämmer inte talesättet alltid, ofta kanske, men inte alltid.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: