Sociala medier: Ett onödigt tidsödande?

 



Oavsett ifall man känner sig väldigt sugen på att lägga upp kommentarer, bilder eller videos på internet så kan det göras med lätthet. Även om man inte kände behovet innan dessa tjänster kom. Exempel på sociala medier finns det gott om, och ifall vi behöver några fler är tveksamt. Kanske är svaret på den frågan ja då det går i trender vilka sidor man ska använda sig av, tills man tröttnar och när man tröttnat vill man ha nytt. Men om det är så att man efter ett tag inte är intresserad av att använda tjänsterna från början så kanske man borde hålla sig undan dem helt och hållet. Att gå in på Facebook eller Twitter flera gånger om dagen kräver sin tid.

 

Vad finns det då som är så intressant att kolla upp? Jo främst är det väl kanske nyfikenheten över skvaller, nyheter om vad folk gör eller gjort och dessutom en massa roliga videos som ständigt läggs ut. Det finns dock även någonting bra och viktigt med i nyhetsflödena och det är just nyheter. På Twitter sprids nyheter nästan tidigare än att tidningar hinner publicera en artikel på internet och ifall man ska jämföra med tidningar som man kan ta på så är det en enorm skillnad. Utan att man tänker på det tror jag att man blir väldigt allmänbildad genom att vara inne på Twitter etc. Detta beror förstås på hur man utnyttjar sitt läsande men visst är det ändå bra!

 

Hur hänger nu ett kassaskåp ihop med sociala medier då? Jag kan själv koppla det på flera olika vis. Det allvarligaste är väl att om man väl lagt in någon åsikt eller ett foto och sedan ångrar sig så är det inte säkert att bara för att man raderat inlägget så försvinner det inte för alltid utan kan finnas kvar hos en eller flera andra personer som har sparat ditt inlägg. Enligt mig bör man passa sig rätt så noga för vad man publicerar då man kan få ångra sig rätt ordentligt i framtiden. Det kan gå rätt illa om någon bestämmer sig för att pressa en med gamla inlägg som arbetsledaren inte borde se.

 

Sociala medier kan även kopplas med kassaskåp om man vänder på det hela och ser sig själv som kassaskåpet där ens känslor eller åsikter är inlåsta. Från denna synvinkel underlättar sociala medier att uttrycka hur man känner, alla måste ju inte heller att ha tillgång till att läsa, detta kan man reglera.

 

Kassaskåpet som jag hittade är dock just vad det är och inte något annat. Det är ett kassaskåp som har tillhört Försäkringskassan i Nyköping. Det består av två delar. Den ena är i metall och kan öppnas med nyckel. Den undre är dock gjord i trä och är låst med ett separat lås vilket gör att det inte kan öppnas. Kassaskåpet må kanske inte innehålla känslor och åsikter men det kan mycket väl innehålla guld och smycken. Kanske.


 

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: