Tre nyanser: Att tänka i nyanser



Dessa indianer och cowboys i form av små plastgubbar köptes och gavs till bröderna Urban och Mikael av deras far Rolf, i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Sedan dess har de varit i brödernas ägo och lämnades in till Sörmlands Museum så sent som för fem månader sedan. Vad fick dem att tillslut skiljas från sina 40 år gamla leksaker?

 

Det ska ju sägas att det inte finns någon kunskap om deras relation, alltså med leksakerna, under denna tid. Det kanske var en flytt som gav upphov till att plastfigurerna återfanns ur någon gammal låda på vinden där de placerats för att glömmas bort. Kanske hade brödernas egna barn hunnit leka med sina fäders gamla leksaker innan de förpassades till ett mörkt och dunkelt skrymsle.

 

Å andra sidan kan indianerna och cowboysen ha varit mycket älskade och stått framme på en hylla under all denna tid – kanske blivit regelbundet nedplockade och hanterade. Jag vet som sagt inte.

 

Men vad jag vet är att dessa leksaker är mer än bara föremål på en hylla. De har en historia att berätta – även om historian till stora delar måste fyllas i av betraktaren. Den fåtaliga mängd fakta som givits om bröderna väcker direkt frågor som söker svar. Vad fick pappa Rolf att först inhandla just dessa leksaker? När de lektes med, vem var indian och vem var cowboy? Och vad fick bröderna att lämna dem till Sörmlands Museum?

 

Jag vet som sagt inte. Vad jag vet är att de måste ha betytt något extra för bröderna eftersom de lämnade in dem på museet. De allra flesta gamla leksaker lämnas inte in på museum. Så, är bröderna bara historieintresserade eller ville de verkligen säkerställa sina kära leksakers framtid? Personligen hoppas jag på en blandning av båda.

 

Jag har här inte givit många svar, utan mest ställt frågor. Jag antar att jag bara ville dela med mig av min åsikt om att det finns flera nyanser av föremål – en del synliga, en del inte. Jag tror att det är väldigt givande att studera alla nyanser av något . Oavsett om det är frågan om en färg, ett föremål eller en människa så är det först när man funderar kring de olika nyanserna som verklig skönhet avslöjas. För vad skulle egentligen solnedgången vara utan dess olika nyanser?

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: