Tre nyanser: Av pengar



Att se saker ur olika perspektiv gick inte att undvika i M. Rogstadius atenienn, d.v.s. en prydnadshylla eller etagär som också visas i synonymboken. Inte bara ser man sina föremål framifrån utan även dess skönhet bakifrån och från sidan med hjälp av speglarna. Finurlig idé som ger djup och nyanser.

 

Nyanser kan man hitta i allting oavsett det är ett föremål, känsla eller händelse. Det kan vara svårt att hitta men oftast väldigt viktigt om man ska till att tycka något. Inte minst är det viktigt för att få bra betyg i gymnasiet, oavsett ämne. Att få olika perspektiv på saker och ting kan vara väldigt givande och intressant. I konflikter är det ju oftast inte bara en sida som gjort fel, även om jag själv oftast är den som gör rätt, och har gjort rätt, när jag ligger i dispyt med mina bröder.

 

En nyans av pengar blev given till mig i skrivande stund. Det var Rolling Stones som sjunger till mig att pengar är det man vill. Det sjungs att pengar visserligen inte kan köpa allt, men det som inte kan köpas är inget man kan använda. Kärlek kan inte betala räkningarna.

Ekonomiskt oberoende smakar oftast bra på tungan, men medför det endast glädje? Personligen tror jag inte att det bara är pengarna som gubbarna i Stones fått livsglädje utav.

 

En annan nyans av pengar är att det är ett världsligt påhitt, något vi kan vara helt utan, vi ska inte styras av saker som kan ägas. Det skapar endast bekymmer. Inga pengar, inga problem.

Det är ju en god tanke, kanske dock lite för utmanande för att det skulle passa alla innevånare på denna jord.

 

Min personliga åsikt, den tredje nyansen av pengar, är den att pengar i måttlig mängd tillsammans med andra saker att bry sig om, som människor och natur, är det man mår bäst av. I stort sett alla människor önskar ibland att de hade lite mer pengar så att de kunde få vad de önskade sig, men vad skulle finnas att önska om pengar finns till att köpa allt?

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: