Matkoma: Fisk och morötter?!

 

Hösten är här och det är dags att byta ut sillen med rotfrukter, jordgubbarna med clementiner och saften med den varma chokladen. Så här till hösten kan det även vara lite extra kul med lite nya recept, något som livar upp vardagen lite grann. Därför tänkte vi på Youthhood att vi ska dela med oss av några av våra favoritrecept.

 

Så länge jag kan minnas så har vi ätit en rätt som vi kort och gott kallar för morotsfisk, en geggig röra med morötter och crème fraiche med ett par torskbitar mitt i. Låter kanske inte riktigt som någon riktigt delikatess men du vet inte hur gott det är förrän du har smakat! Det här var till och med omtyckt när jag var inne i min all-fisk-är-äcklig-fisk-fas för ett par år sedan.

 

Som en liten sidnotis kan jag även berätta att vi brukar servera denna fisk direkt ur stekpannan, för vi har inga fiffiga formar av gjutjärn med lock i form av två fiskar. Någon som en gång hade det var dock Gerda Tigerström, när hon serverade fisk kunde man gissa redan innan man lyfte på locket vad man skulle bjudas på.

 

MOROTSFISK

 

INGREDIENSER:

(ca 3 personer)

 

5-6 morötter

2 msk margarin

1 fiskbuljongtärning              

400 g djupfryst torsk

2 dl crème fraiche

 

GÖR SÅ HÄR:

1.     Skala och riv morötterna (på den grövre sidan av rivjärnet).

2.     Fräs morötterna i margarinet och låt dem mjukna.

3.     Smula ner fiskbuljongtärningen bland morötterna.

4.     Dela den nu halvfrusna torsken i sex delar och låt dem sjuda i sitt eget spad ovanpå morötterna,

        under lock, i cirka 10 minuter på varje sida. Ta sedan upp fisken försiktigt och lägg på ett fat.

5.     Blanda ner crème fraichen i morötterna.

6.     Lägg tillbaka fisken bland morötterna.

7.     Servera med till exempel potatismos eller pressad potatis.

 

Smaklig måltid!

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: