Matkoma: Jag <3 Bakverk

 



Att baka, att äta smet, att äta slutprodukten, att äta resterna dagen efter – allt älskar jag! Det är något så otroligt mysigt med att baka och att fika. Det finns en slags närhet med personen man bakar och fikar med. Det är så otroligt personligt och mysigt att sitta med fint porslin och njuta tillsammans av något som man skapat. Det kan vara så att man har något allvarligt att berätta eller något lyckligt. Eller kanske man bara vill dela med sig av sin vardag. Historierna blir alltid bättre med en bit tårta på en assiett.

 

Jag vet inte vilket bakverk som är min favorit, eftersom alla är så goda och jag inte har smakat allt ännu. Men det jag brukar baka är antingen chokladbollar, kladdkaka eller cupcakes eftersom det är så enkelt! Ibland kan jag stå klockan tolv på natten och baka kladdkakasmet bara för att jag är så sugen. En ganska onyttig hobby, men en rolig en!

 

På bilden syns en tekokare, eller som det egentligen heter: en tesamovar. Denna användes av Irma Thérèse Lundquist som bodde i Nyköping. Hon lämnade in denna samovar år 1961. Innan 1961 satt Irma förmodligen med sina vänner och drack te, som hade tillverkats med denna samovar, och med varsitt bakverk på sina assietter som Irma hade bakat.

 

Ett recept som jag gärna delar med mig utav är receptet på Chokladfrossarens cupcakes som är perfekta för alla chokladälskare:

Till muffinsen:

1.75 dl vetemjöl

4 msk kakao

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1.5 tsk bakpulver

50 gram mjukt smör

1.25 dl mjölk

1 stort ägg

Chokladforsting:

4 dl florsocker

4 msk kakao

75 gram smör

2 msk mjölk

Eventuellt strössel eller annan garnering

 

1. Blanda mjöl, kakao, socker, vaniljsocker och bakpulver i en skål.

2. Smula smöret i mjölblandningen och rör samman så att det liknar riven ost.

3. Rör hälften av mjölken i mjölblandningen och rör tills smeten är klumpfri.

4. Vispa resten av mjölken med ägget och rör ner i smeten. Vispa 1-2 minuter tills smeten är väl blandad och fördela smeten i muffinsformarna.

5. Grädda cupcakesen i 175˚ C i 20-25 min. Känn efter med en gaffel eller en provsticka om cupcakesen är klara -provstickan skall inte bli kladdig.

6. Låt de färdiggräddade cupcakesen svalna på ett galler.

7. Blanda florsocker och kakao, smula ner smöret i blandningen.

8. Vispa med en elvisp i låg hastighet, tillsätt mjölken lite i taget. Vispa i minst 5 minuter tills dess att frostingen är lätt och luftig

10. Garnera dina cupcakes med chokladfrosting och strössel.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: