Matkoma:Gudomliga biskvier

 
 

Nu kryper hösten bara närmare och närmare. Vilket för mig innebär mycket filtar, te och en hel del bakning. Jag är ingen mästare på att baka, dock är jag lite för bra på att äta upp alla godsaker! Min mamma har enda sen jag varit liten bakat väldigt mycket, så jag har alltid haft turen att få kanelbullar och saft på sommaren och chokladliknande bakelser på hösten och vintern.

Mamma har alltid dukat upp det väldigt fint när gäster bjudits hem. Därför valde jag den otroligt fina servisen här på bilden. Det är en dockservis i porslin som gavs in till museet av Per Lundgren. Till den här servisen har jag ett perfekt recept på gudomliga biskvier man kan servera till!

Ingredienser:
200 g mandelmassa
1 äggvita

Smörkräm:
75 kg smör
1½ dl florsocker
1 äggula
1 msk kakao

Garnering:
100 g mörk blockchoklad   

Tillvägagångssätt:
Sätt ugnen på 175°.
Börja med att riva mandelmassan i en bunke. Tillsätt äggvitan och rör om till en slät smet. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och grädda kakorna sedan i ugnen i ca 15 minuter. Låt dem därefter svala innan du börjar med nästa moment.

Rör ihop smörkrämen, bred den sedan på undersidan av kakorna och ställ i frysen i 30 minuter.

Smält chokladen över ett vattenbad, doppa sedan kakorna och låt stelna innan du serverar ca 20 stycken goda biskvier!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: