Mitt bidrag till samlingarna: Min spotifylista

 

 

Huvudinformation

 

Spotifylista – skapad 2011-2014

 

Beskrivning

 

En digital lista med musikaliska stycken i alla dess slag. Spellistan består utav ett antal låtar inspelade från 1930-talet fram till 2013. Den artist som återfinns i listan med flest låtar är The Rolling Stones tätt följt av The Kinks och på tredje plats Thåströms arbeten solo och i samarbete med andra grupper.

 

Denna spellista skulle kunna jämföras med Sörmlands Museums befintliga samling av kassettband samt skivor av olika format. På bilden ses en stereokassettradio av märket Sharp, tillverkad år 1980, och given till muséet av Sigurd Eriksson. Stereon läser kassetter, för att hitta och spela musiken från spotifylistan krävs istället en dator.

 

”Jag skulle säga att detta är en spellista som kan bjuda på ett par schysta tracks till de flesta, men är speciellt utformad för min egen stil. Det är mycket sällan jag tar bort låtar som har fallit mig ur smaken, men det är också få låtar som helt gör det. Innan jag lägger till en låt i spellistan går den först igenom en kritisk undersökning där kriterier skall uppfyllas. För att ge listan en mer nyanserad kulturhistoria kommer jag att fortsätta att bygga på med låtar.” Ur intervju med mig själv i samband med skrivandet av denna Sofie-blankett.

 

Personer knutna till föremålet

 

Relation

Förnamn

Efternamn

Hemort

Tillverkare

Nils

Brodén

Nyköping

Givare

Nils

Brodén

Nyköping

 

Tekniska specifikationer

 

Längd: 85 h

Bredd: Fet

Höjd: Stjärnorna

Vikt: Tung

Material: digitalt, bytes.

 

Registreringsanteckningar

 

Förvärvningsdatum: 2014-04-03

Klassifikation 1: Elektronik och media

Klassifikation 2: Digital lista

Tillstånd: Mycket bra.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: