Spaning: Rädslan att sträcka sig efter något

 

 

Liverpool FC går mot sin första ligaseger på 24 år. Ingen hade väntat sig att de skulle vara med i titelracet och ha en så bra chans att vinna ligan redan i år. Det finns bättre lag, med bättre spelare och rikare finansiärer. På pappret är en titelseger omöjlig.

 

Nu, med tre matcher kvar av säsongen verkar Liverpoolfansens dröm kunna slå in. Att detta mirakel ska ske under det 25:e året efter Hillborough-katastrofen där 96 Liverpoolsupportrar klämdes till döds på en av polisen överpackad ståplatssektion, verkar för bra för att vara sant.

 

Hillsborough var en tragedi inom hela fotbollsvärlden, men den har satt ett så starkt avtryck på klubben och stadens invånare att den har varit ständigt närvarande. Det faktum att lagets lagkapten Steven Gerrards kusin dog under katastrofen kopplar samman laget med katastrofen ännu mer. Att han ska få lyfta bucklan, i år av alla år, verkar för bra för att vara sant.

 

Som Liverpoolsupporter själv känns allt detta för bra för att vara sant. Jag vågar inte tro på det. Sportjournalister slår fast att det är klart, motståndslagens supportrar gratulerar till segern och ett spelbolag har redan börjat betala ut vinster för Liverpools ligavinst, med tre matcher kvar att spela! Ändå verkar det för bra för att vara sant.

 

Det är min spaning: Att saker ofta verkar vara för bra för att vara sanna. Ett hälsosamt sinne besvarar sådana saker med skepsis. Men när övergår skepsis i oförnuft? Att vara positiv kan vara läskigt. Man resonerar bort positiviteten. Ibland måste man kanske vara utan rim och reson för sitt eget bästa. Varför gå och vara negativ när något så positivt håller på att hända? Rädslan att sträcka sig efter något och se det glida iväg håller oss borta från att sträcka oss efter det till att börja med. Jag säger: Våga sträck dig efter saker!

 

Fast personligen avvaktar jag nog med sträckandet till efter söndagens match. Då är det bara två matcher kvar. Då kan jag sluta oroa mig. Helt klart… Men först efter nästa match. Då är det lugnt…

 

Ovan kan ni se en pokal i tenn med inskriptionen: ”Årdalas skolor Vandringspris i skidstafett för gossar; 1941 Sigridslund; 1942 Skällby”.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: