Drömbrottet: att ta från de rika och ge till de fattiga

 

Mitt drömbrott må vara banalt: att sno pengar. Men jag vill inte sno från vem som helst till vem som helst. Jag skulle stjäla från rika brottslingar, typ langare och vapensmugglare. Sedan skulle jag dela ut pengarna till familjer som behöver cash. En förenklad omfördelningspolitik i Robbin Hood style. Fattiga familjer, tiggare och andra utsattagrupper som behöver pengar för att äta sig mätta, köpa medecin och betala hyra. Något som tyvärr många även här i Sverige kämpar med.

 

Jag fastnade för den här vackra oljemålningen från 1878 då jag tycker att de två männen i målningen ser ut att planera det perfekta brottet, drömbrottet. De sitter i skogen med en lurig min och viskar. Självklart smider de planer, vad skulle de annars viska om?  Tavlan är signerad M. E. Winge och heter ”Ragnar Lodbrok och Orvar Odd". Ett lustigt namn om du frågar mig men jag antar att namnen på 1800-talet skiljer sig något från dagens.  

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: