Om jag vore ett djur: en uggla

 

Om jag skulle omvandlas/födas om till ett djur och själv skulle ha möjligheten till att välja vilket tror jag att jag skulle välja att bli en uggla. Djurmetaforer i all ära och liknelser likaså men jag väljer inte ugglan för att den förknippas med klokhet utan för att jag dras till djurets noga bevakande egenskap. Med bra syn, mycket rörligt huvud och en förmåga att vara mycket diskret skulle jag som uggla kunna bevaka och ta del av världen på avstånd, en värld som mestadels tillhör människan.

 

Med tanke på att ett djur inte har det mänskliga intellektet spelar det dock inte så stor roll för mig vilket djur jag skulle bli då jag med största sannolikhet inte skulle ha förmågan att reflektera över någonting.

 

Om mitt jag dock skulle få stanna kvar i ett annat djurs kropp skulle jag i de flesta fall våndas mycket för att jag saknar den kropp som mitt jag är anpassat för. Jag skulle sakna förmågan att utnyttja redskap som t.ex. teservisen på bilden.

 

I samlingen av serviser finns bland annat kaffeservisen Trollsländan bestående av 12 koppar med fat, kaffekanna med lock, sockerskål med lock samt en gräddkanna. Kaffeservisen tillverkades 1909  och är formgiven av Alf Wallander.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: