Prylar jag inte diggar: läskiga krucifix

 

Tänk dig att du är ute och går en sen höstkväll. Det är mörkt och vinden blåser kallt. Det finns ingen människa i närheten och plötsligt hajar du till. Du  tyckte att du såg något i ögonvrån. Du kollar dig snabbt omkring och när du vänder blicken framåt igen står det plötsligt ett nästan två meter högt krucifix framför dig. Jesus utmärgladekropp täckt av sår och blod från knivhugg och piskrapp hänger uppspickad på ett kors bara en meter från dig. Ansiktsförtrycket är fyllt av smärta och figurens tår och fingrar är bortbrutna.

Jag hade i alla fall blivit jätterädd. Fatta vad obehagligt! Jag hoppas att Jesus inte tar illa upp men krucifix är prylar jag inte diggar. Något jag inte skulle vilja ha hängande på mitt rum precis. I en skräckfilm skulle den absolut tjäna sitt syfte men på ett bröllop eller ett dopp känns det lite brutalt med en läskig träfigur hängandes över det kära paret. Kanske var det precis så Frustna församling resonerade när de bestämmde sig för att låta krucifixet hänga i arkivet... eller kanske inte.  Krucifixet är från 1500-talet och tillhör samlingen Kyrkliga depositioner.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: