Ett foto från arkivet: "BT"

 

Där den här gungan stod 1942 står idag istället en skylt med en bokstav och en tidtabell. Det stämmer, det här är samma ställe som en av hållplatserna på Nyköpings Bussterminal, eller BT som det kallas i folkmun, är på nu.

 

Först kunde jag inte riktigt känna igen platsen men när jag såg huset i bakgrunden så blev det klart för mig. Det är det där coola huset som har en lampa under den där coola saken under taknocken. (Ja, jag är medveten om att jag sade både ”under” och ”coola” två gånger var i samma mening men jag vet inte vad ”den där coola saken under taknocken” kallas för något.)

 

Tydligen kallades platsen Järnvägsparken på den tiden och innefattade även den nuvarande teaterparken. I parken fanns det dessutom ett torg som också kallades för olika saker under olika perioder (Nya Torget, Järnvägstorget & Teatertorget). Den sista marknaden där hölls 1902.

 

Jag kunde tyvärr inte hitta speciellt mycket information om just den här bilden förutom att några av barnen är från Skåne och att den är tagen 1942. Alltså samtidigt som andra världskriget höll på. I vilket fall som helst så är det alltid roligt att se gamla fotografier av platser som man känner igen och är på ofta. Förutom att gungan stod där det idag är asfalt och hållplatser så var det faktum att träden var mycket smalare då en av de sakerna jag tänkte mest på. Fast egentligen är det ju inte så konstigt, det har ju trots allt gått 72 år sedan bilden togs!

 

Nu har jag hört att det tydligen finns planer på att riva BT och bygga bostadshus där istället och då flytta busstationen till tågstationen. Dessutom har de ännu en sådan där jobbig, ogenomtänkt ”nyköpingsplan” á la Badhuset och Tessinskolan. De planerar nämligen att renovera hela grejen för 4 miljoner kronor innan de river den. Känns väldigt onödigt om ni frågar mig.

 

Anledningen till att jag går till BT brukar vara för att ta bussen hem. Dock verkar det inte vara det enda som för folk dit. Ni kanske har hör talas om de så kallade ”BT-lodarna”? Det där gänget med ungdomar som verkar tycka att det roligaste som finns är att stå och hänga (eller ”loda”) utanför Pressbyrån. Jag förstår ärligt talat verkligen inte varför, det finns ju liksom många roligare platser att vara på. Jag tror nog personligen att det var lite roligare på 40-talet när det fanns en gunga där.

 

Jag undrar lite över vad de kommer att göra när de river BT. Tänk om de ockuperar Pressbyrån och byter namn till ”BT-kramarna”. Vem vet?  



 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: