Gästbloggare 2014: Alla kommer att behöva en pottstol!

 

Bilden ni ser ovan är en stol för dom äldre som kallas pottstol. Jag har en sådan fast med en annan modell i mitt hemland Somalia som var till för våra äldre i hemmet. De som var helt friska och inte hade några fysiska problem fick ju gå på våra normala toaletter som hade bara ett hål i marken. Jag tycker att pottstolarna är angelägna. Min mormor köpte en pottstol när hon inte kunde stå, då hon hade brutit ett ben. Jag tänker på att när jag blir gammal då kommer jag behöva pottstolen som kommer vara till en del hjälp.

 

Pottstolen har fyra ben som alla vanliga stolar med den här har silverben. De svänger lite på slutändan av benen. Sedan har den silverfärg runt kanterna av hela stolen, så det ser rätt modernt ut. Nu har jag bara beskrivit kanterna och benen på stolen men det som inte går att missa är den röda färgen på sitsen. Mönstret är vackert och man ser att det är gjort av tyg eftersom man ser ett par sydda linjer på stolen.  

 

Ps. Det heter faktiskt pottstol (badhman) på somaliska också.

 

Gästbloggare: Nasrudin Ahmed



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: