Tips: Divergent

 

De tappra.

De osjälviska.

De ärliga.

De fridfulla.

De lärda.

 

Det finns en värld där människor placeras i olika fack, i olika falanger, baserat på deras främsta karaktärsdrag. Där de som strävar efter kunskap inte kommer överrens med dem som sätter andra före sig själva, där de som anser att strävan efter lycka är det viktigaste i livet inte umgås med dem som skyggar undan från feghet eller dem som prioriterar ärlighet över allt annat.

 

Världen som jag precis beskrev för er fungerar lite som trädpusslet på bilden; den grönmålade stjärnan passar bara i ett av hålen, försöker man tvinga ner den i triangelns hål så kan man försöka hur länge som helst för den kommer aldrig att passa in. Barnen på Klockbergets förskola i Nyköping har säkerligen provat alla möjliga kombinationer som man kan tänka sig, men det är bara en som fungerar. Likaså ska det bara vara en av falangerna som passar in på var person i världen jag tidigare skrev om.

 

Beatrice Prior, eller Tris som hon kallas, är dock ett av få undantag till detta, för hon har framträdande karaktärsdrag som passar in på tre olika falanger, hon är en pusselbit med flera motsvarande hål. I boken Divergent, namnet för dem som passar in på mer än en falang, får vi läsare följa Tris när hon upptäcker att världen hon lever i är mer komplicerad och korrupt än hon först kunnat tro, allt medan hon försöker dölja den farliga sanningen om att hon är divergent. 

 

Det var längesedan jag läste en bok och fylldes av känslan att jag absolut inte vill sätta ner den, men det är precis så jag känner just nu med Divergent. Jag vill bara läsa, läsa, läsa och ta reda på mer, mer, mer om Tris och världen hon lever i. Och det är en sak som jag tycker kännetecknar en riktigt bra bok. Så det blir mitt tips till er läsare, läs Divergent av Veronica Roth! Det tänker jag kila iväg och fortsätta göra nu, för jag vill veta vad som händer härnäst.

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: