Tips: Lek mer

 


Den lilla dockan av krollsplint och bomull från 1950 har ett meddelande till oss.
LEK MER.

Lek mer i livet, lek dig levande, lek.
Allting är ändå hitte på som Navid Modiri så klokt säger i  radioprogrammet P1 om Fantasi.
Det avsnittet kan ni lyssna på via länken nedan, eller via SR-appen om ni är på språng.

Jag tror på att vi måste få leka för att kunna befria oss från oss själva.
Bort från alla påhittade, föreställda strukturer och barriärer. Bara få tänka att "nu hittar jag ju ändå bara på, så det spelar ändå ingen större roll."
Det är inte på liv och död, för det är lek.

Och det är kanske just då, mitt i leken, som man ändå närmar sig det djupaste allvarets insikter.
Men intentionen var att lekaleva, kravlöst och fritt.
Det tror jag på.
Fantasi, skapande, kreatöriserande.

Passa också på att kika in på hemsidan 365 saker (länk nedan).
Där listas tusentals lekar, saker att göra.
Ganska så galant faktiskt.

Så 3 tips från mig:
1. Lyssna på P1 om Fantasi
2. Kika in på 365 saker och välj och vraka
3. Börja lek.

LEK MER!

P1 om Fantasi: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4476
365 saker: http://www.365saker.se/

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: