I tidningen: Mycket har hänt gällande klimatfrågan

 
Time –the weekly newsmagazine february 22, 1960


I veckotidningen Times Magazine, årgång 1960, hittade jag denna reklam. Det är oljebolaget Shell som vill visa vilket arbete som ligger bakom den bensin eller diesel de säljer. Detta gör de på ett sätt som får det att framstå som fantastiskt. Visst är mycket av tekniken fantastisk, både nu och då, men vad det bl.a. syftar på är något som helt strider mot dagens värderingar.

 

I denna moderna värld med fred och ständiga miljöhot uppmanas vi hela tiden till att värna mer om miljön. De allra flesta är nu mer eller mindre miljömedvetna och många tar saken i akt. Vi skulle inte tänka oss att kunna tycka att det är okej att hjälpa ett företag förstöra naturen för att de ska spara in på pengar. Inte heller skulle vi välkomna denna annons, utan istället anmäla den och skapa stora kampanjer för att de värderingar, som reklamen innehåller, ska stoppas.

 

Reklamen berättar om hur Shell, ett duktigt företag, hela tiden får jobba mot naturen. En natur som är retsam och ovänlig genom att lägga olja under de mest ohyggligaste platserna, t.ex. öknar, regnskogar och havsbottnar. Oljeföretagen lyckas ändå, mot alla odds och med bara gott i sinnet, plöja ned regnskogarna, korsa öknarna och borra i havet för att komma åt oljan som ska till konsumenten.

 

Man kan uppfatta det som ironi, om man som jag är född i en tid med klimatrörelser, men detta var positivt innan 70-talet. Såpass positivt att det var gynnsamt för reklamsyfte. När jag först läste annonsen drog det först lite smått i smilbanden. Inte trodde jag att det jag läste var på riktigt, det var först svårt att ta in budskapet. Texten gick emot min samtids värderingar enormt. Att framhäva att det var ett bra jobb att skövla många många regnskogar bara för att hitta olja i en av dem.

 

Utvecklingen som har skett sedan den här tidningen kom ut ser jag som mycket positiv, även om liknande värderingar och tillvägagångssätt fortfarande ligger i bruk, fast nu förstås diskret.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: