Ungdom: förändringens tider



Om man tänker till en minut eller två, så gud vad ungdomen har förändrats om man jämför med dåtiden och nutiden. När jag såg denna bild började jag fundera på detta. Då var man mycket mer hemma med familjen, hade väldigt få leksaker och var mycket mer kreativa angående fritiden. Då var man ute men kompisarna, lekte kurragömma eller spelade bollspel. Det var mer gemenskap förr, man hade inte så mycket till val eftersom det faktiskt inte fann så mycket mer att göra än leka med fantasin.

Nu, nu finns det miljoner olika leksaker man kan leka med. Barn har högar, lådor fulla med meningslösa leksaker som man endast leker med i någon månad innan man tröttnar och vill ha den nyaste leksaken igen. Man är väl fortfarande ute och spelar boll om somrarnas med sina kompisar men inte alls samma fantasi som förr. Nu finns tv-spel, som till och med små, små barn sitter och spelar. Man sitter hellre inne framför ett dataspel eller ett tv-spel än går ut och hittar på en ny lek som man kan utöka och sprida vidare.

Ungdomen har verkligen förändrats och jag kan inte riktigt bestämma mig om det är till det bättre eller sämre, på ett sätt är det extremt häftigt hur mycket som utvecklats. Men å andra sidan är det inte så kul att minnas tillbaka att man endast suttit framför datorn hela sin uppväxt utan att vara ute och hittat på äventyr. En liten tankeställare sådär.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: