Här är föremålet: Oscars val

 

Ett tortyrredskap eller en blompress? Vad var det egentligen för föremål jag råkade komma i kontakt med förra veckan? Det stora och tunga föremålet visade sig vara en tryckpress av gråmålat gjutjärn.

Mystiken försvinner. Ingen har plågats av dess bastanta tryckplatta. På tryckpressen finns en etikett där det står: ”AB Fredrik Wagner tryckeriagentur, Stockholm, Göteborg, Malmö”. I muséets databas står det att Stig Wärmling från Gnesta har skänkt tryckpressen till muséet, men det står inget datum för förvärvningen. Det är alltså svårt att veta vad denna tryckpress har tryckt för texter.

Jag finner det dock roligt att jag valde en tryckpress på måfå. Jag är nämligen en bokälskare och jag tycker det finns något romantiskt med en gammal tryckpress, i solitt järn dessutom! Tryckpressar står nog endast att finna i stora tryckerier där tusentals böcker och tidningar trycks varje dag, och inte hemma hos någon. Om man vill trycka upp något i dag skriver man helt enkelt ut det men skrivaren. Om det inte går så beställer man något från internet.

Därmed känns det som att lite av skapandet har försvunnit. Det var en gång i tiden ett gediget handverk att trycka upp något – idag trycker vi endast på en knapp. I och för sig kan mer tid läggas på själva motivet eller texten idag än tidigare. Så kanske är vi vinnare trots allt!

Det var tryckpressen, denna geniala uppfinning, som ledde till den explosion av kunskapsspridning som idag har mynnat ut i internet. Så även om tryckpressen kanske tillhör det förflutna bör den hanteras med vördnad, för utan den hade jag antagligen inte kunnat skriva, och du antagligen inte kunnat läsa, detta inlägg.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: