Här är föremålet: Vendelas val

 

Föremålet är en vanlig pump som kan användas med hand eller fot för att blåsaupp luftmadrasser och liknande. Den är gjord av gummi och har en dragspelsform. Överst på pumpen står märket: Wetzell GUMMI. Pumpen till hör samlingen ”Eskilstunahemmet”. Tidigare ägare av pumpen var Ingrid och Ivar Alderstrand som brukade släpa med sig pumpen på sina tältsemestrar. 1985 gjorde de en lång resa längs med Sveriges östkust. I packningen fanns denna pump och ett fotogenkök, som senare skulle komma att lämna brännskador på Rogers fot efter en liten olycka.

Nu när jag vet vad föremålet används till, tycker jag att det är konstigt att jag inte förstod det direkt. Jag har ju pumpat mängder maddrasser men trots det förstod jag inte att det var den typen av pump som jag höll i min hand. Till mitt försvar är pumpen tillverkad redan 1940 och ser därför ganska anorlunda ut jämfört med dagens modeller. Dagens lärdom får helt enkelt bli att det alltid är det första mest uppenbara svaret som är rätt. Det finns faktiskt en teori om detta, den kallas Occam's razor.  

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: