Moralpanik: Det vi pratar om och det vi inte pratar om

 

Ett hormon bildas i hypofysen i hjärnan

Detta hormon förs genom kroppen till äggstockarna.

 

Texter lik de på bilderna ovan är något som jag som naturvetenskapselev stött på vid ett flertal tillfällen under min utbildning. Endokrinologin är väl utforskad inom mitt program, men vad hände egentligen med den andra sidan av människans biologi?

 

Vi pratar om hormoner, hur de regleras och hur kommunikationen cellerna emellan går till.

 

Vi har djupgående redovisningar av hur kroppen reagerar när den blir attackerad av patogener.

 

Vi har full koll på vad blodet har för uppsättning och hur det går till när det koagulerar.

 

Men är det någon som ens nämnt ordet sex annat än under den där forcerade lektionen i åttonde klass?

 

Hur kommer det sig att det ligger en tabu över detta ämne som inte upphävs förrän man når studier på universitetsnivå? (Antar jag, har trots allt inte själv tagit mig dit riktigt än.) Att sex är något som diskuteras mer på religionslektionerna och då ur ett etiskt perspektiv än ur ett rent biologiskt under lektionerna om biologi och naturkunskap? 

 

Häftet som bilden ovan är tagen ur heter ”Du och jag. En bok om menstruation, preventivmedel, könsjukdomar och annat som är värt att veta när man är i tonåren” och tillverkades år 1974.

 

Bonusmaterial: vår kära biologilärare använde sig dock väldigt seriöst av termen ”sneaky fuckers” under en väldigt roande lektion för något år sedan, klassen grät av skratt.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: