Om jag va fast i en outfit: Skogens väktare

 

Om jag var fast i en outfit som jag måste ha på mig resten av livet skulle jag välja den ovan. Jag tror att denna rock tillhörande en jägmästare skulle ge mig respekt hos mina medmänniskor. Den ser ut att ha tillhört en högt uppsatt militär eller liknande och ingen skulle mucka gräl med mig. Det var i alla fall vad jag tänkte när jag såg den. När jag sedan läste på lite visade det sig att ”jägmästare” inte är en militär titel, utan en titel på en person utbildad inom skogsvetenskap.


Jägmästare var till en början utbildade tyska och danska personer som främst arbetade med att övervaka och sköta kronans jaktparker. Denna specifika rock kan ha tillhört en sådan jägmästare eftersom han har tre kronor rocken och tillverkades så tidigt som 1911. Dock arbetade jägmästare senare alltmer för den privata skogssektorn, och det är möjligt att rockens tidigare ägare och brukare, Albrekt Bergstedt, arbetat för ett skogsbruksföretag.


När jag fått veta mer om rockens användning skulle jag fortsatt ha valt den som min enda outfit att sitta fast i, men nu ser jag mig snarare kringgående i skogen än på gatan bland folk. Jag ser efter träden och djuren så att de har det bra. Lite som Tom Bombadill från Sagan om Ringen, en mystisk väktare av skogen. Det är en outfit jag skulle kunna tänka mig att sitta fast i. Helt klart.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: