Yrken som borde finnas: en balans

 

Frågan är rätt svår, vilka yrken som inte finns bör finnas? Det tar nog väldigt lång tid för de flesta att komma upp med något förslag på ett nytt jobb och förmodligen är det förslaget kanske inte riktigt hållbart eller nödvändigt. Kanske har jag det så bra att jag inte kan komma på något bara för att jag har allt jag behöver. Alla viktiga yrken finns redan och om ett nytt yrke kom skulle det bara ta kraft ifrån de viktigare yrkena.

 

Världen är inte fulländad och långt ifrån perfekt, men ifall något nytt ska in måste kanske något annat bort. I letandet efter föremål från museet som ska passa till det tema jag skriver om kom jag på att kolla efter ett föremål som är onödigt, ett föremål som går att byta bort. Jag hittade fyra gamla plåtburkar med olika innehåll, varav en med innehållet ingefära. Jag drog en slutsats, baserat på mitt personliga tycke, om att det är en vara som skulle kunna ersättas med något annat.

Något annat som kanske inte jag kan komma på men som är ett yrke som någon annan är i behov av och kan fråga efter.

 

Vissa gillar ingefära, andra inte, vissa är i behov av saker som andra inte bryr sig om. Förändring är bra för att en utveckling ska kunna ske, så att mycket passar åt de flesta. Yrken kommer och går för att ersättas av andra. Om det hela tiden skulle dyka upp nya yrken utan att några försvann skulle inget fungera. Att istället låta ingefäran bytas ut mot något som passar en annan bättre är ett bättre steg på vägen för att anpassa saker passande till flera.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: