Därför röstar jag: Ansvarstagande makthavare

 

När min blick fångades av den här hatten tänkte jag genast på Napoleon. Det var givetvis inte Napoleons egen hatt, men jag trodde att den kanske kunde ha någon koppling till honom ändå. Riktigt så var det inte, men hatten är mycket riktigt av militärt slag. Den tillhörde uniformen hos en regementsläkare i svenska armén under mitten av 1800-talet. Mer specifikt tillhörde den Gustaf M Lundquist från Nyköping.


Som läkare i armén kände nog Gustaf ett stort ansvar, samtidigt som han hade mycket makt: hans beslut kunde vara på liv och död! I en mindre utsträckning är det detta ansvar jag uppfyller och denna makt jag söker när jag ska rösta för första gången i EU-valet. I Riksdagsvalet senare i höst också för den delen.


För det är ett ansvar som medlem av ett demokratiskt samhälle att rösta. Det är grundbulten för den demokratiska processen. Oavsett hur demokratiskt man tycker att samhället är eller inte är, så är det aldrig en lösning att avstå från att rösta. Ingen har någonsin sagt att samhället är perfekt eller att det inte finns oerhört mycket arbete att göra – för det gör det. Men hela idén med demokrati är att majoriteten ska bestämma och driva på förändringar i samhällsstrukturen. Detta tar ibland frustrerande lång tid, men det är en nödvändighet att inte låta frustrationen ta över och lämna bort den lilla makt man faktiskt får.


För så är det också: det ger makt att kunna rösta. Många känner nog att en röst hit eller dit inte spelar någon roll. Man önskar att man hade mer makt. Men det är den önskningen som demokratin ska motverka. Alla historiens diktatorer och despoter har också önskat mer makt – och på grund av bristen på demokrati har de lyckats anförskaffa sig den. Det enda sättet att tillåta detta att hända igen är att inte bruka sin egen makt. För i och med att du avstår från din makt får alla andra lite extra makt. Den makt du har är alltså inte utan värde.


Oavsett om du gör det för att du känner ett ansvar eller för att du vill bruka din makt, eller båda två, så tackar jag och alla andra ansvarstagande makthavare för din medverkan i utformandet av framtiden.

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: