Internethandel: Så bekvämt att det blir farligt

                           

Att gå i flera timmar och leta i butiker där det är fullt av människor och spelas dålig musik eller sitta i sängen med en kopp varm choklad och din egna musik, vad väljer du? Bara en stads utbud eller hela världens utbud? Vänta i kö eller bara ett klick? Internethandel är min bästa shoppingkompis, vi hittar alltid något tillsammans och det görs snabbt och bekvämt. Jag behöver inte ens gå utanför dörren för paketet levereras direkt i brevlådan. Det är väldigt bekvämt med Internethandel, så bekvämt att det blir farligt! Lokala butiker går i konkurs för att inga kunder kommer, traditioner går förlorade och människor stänger oftare och oftare in sig.


När jag letade efter den perfekta balklänningen blev jag irriterad när jag gick i alla butiker i Stockholm eftersom jag inte hittade något. Det tog en hel dag för mig att inte hitta någon balklänning. På Internet tog det mindre än en timme. Lika enkelt är det för en blivande brud att hitta sin drömklänning och till ett billigare pris genom Internet. Men vad är det då som går förlorat då man istället handlar på Internet? Traditioner. Jag håller väldigt hårt i traditioner, därför tar jag upp problemet traditioner i samband med Internethandel. Färre och färre träffas för att leta brudklänning, färre och färre sitter i en helt vit butik med champagne i handen precis som på film. Internethandel har blivit så pass bekvämt att den hotar denna tradition.


På bilden är en kort brudklänning tillverkad av Gala Of Sweden, Lily Asplund gav denna brudklänning till museet. Tillverkad 1960 och förmodligen inte köpt på Internet.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: