Tre boktips: Raskolnikov, Henning och Candide

 

Tre böcker som jag fattat tycke för väldigt mycket är rätt lika till handling. Man får följa en ung mans resa genom dennes liv. De utspelar sig i en värld där levnadsförhållandena är svåra med mycket elände och smuts.

 

En av dessa tre böcker är Dostojevskijs roman Brott och Straff, en bok som jag förvisso fortfarande håller på att läsa men som jag anser passa mig väldigt bra. Boken handlar om den unge studenten Raskolnikovs samvetskval då han begått mord. Samtidigt som boken beskriver Raskolnikovs resa får man en tydlig inblick i hur delar av Ryssland såg ut och fungerade under 1800-talet. Det är en bok som är mycket rogivande och bjuder på ett sidantal som nästan är oändligt.

 

En annan bok som det var ett tag sedan jag läste är Per Anders Fogelströms Mina Drömmars Stad som också handlar om en ung mans resa och tillvaro i de lägre nivåerna av samhället, här i Stockholm men också under 1800-talet. Huvudpersonen heter Henning och han genomgår många prövningar och skaffar sig många erfarenheter.  Det är också en mycket bra bok om man söker beskrivningar på hur 1800-talets Stockholm såg ut.

 

Den tredje boken heter Candide och utgavs 1759 av Voltaire. Junker Candide växer upp i ett litet slott i Tyskland men blir därifrån utsparkad och tvingas påbörja en resa runt om i en eländig värld som han alltid ser på med godtrogen optimism.

 

Dessa tre unga herrar som har fått utgöra huvudrollerna i böckerna har mer eller mindre strävat efter framgång. Kanske har de önskat att någon gång få klä sig i sin tids motsvarighet av västen på bild. Det är en väst som brukades under tidigt 1900-tal av en betjänt till släkten von Rosen. På de sex guldknapparna finns släktens vapen.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: