Fars dag: Pappas linssoppa

 

 

Snart är det alltså Fars dag igen. Ännu en sådan där jobbig ny högtid att komma ihåg som Kanelbullens dag, internationella Toalettdagen och alla de andra enligt vissa. Minst lika viktig som sin pappas födelsedag tycker andra. Även om vi aldrig har firat just Fars dag eller Mors dag med mycket mer än ett grattis, en teckning eller en lite extra festlig middag så tycker jag att det är en ganska bra högtid. Dina föräldrar är ju faktiskt oftast de som tar hand om dig dina första år på jorden och om du tycker att de gör det jobbet bra (jag tycker i alla fall att mina gör det) så kan de väl vara förtjänta av en liten hyllning då och då?

 

Ett sätt som föräldrar brukar ta hand om sina barn på brukar ju vara att laga mat åt dem och en av de maträtter som min pappa gör som alltid går hem hos mig är linssoppa. Den är enkel att göra och hur god som helst. Om jag fick bestämma så skulle det nog finnas en dag bara för att hylla den.

 

 

Without further ado, här kommer pappas recept på soppan!

 

Rejäl lök, hackad

2-6 vitlöksklyftor efter personlig preferens

4-5 potatisar, gärna ganska finskurna

4-5 morötter, även dessa finskurna eller grovrivna

Eventuellt en bit palsternacka eller rotselleri

Gärna en bit ingefära, riven eller finhackad

Fräs allt detta i olivolja, gärna också en klick smör för det luktar så gott då, tillsammans med kryddor som finns tillgängliga t ex curry, spiskummin, garam masala, chilipeppar, tabasco....

Pytsa i 1 burk passerade tomater och ca 1-1,5 l vatten

3-5 dl röda linser

Häll i en burk cocosmjölk

Koka i en dryg halvtimme

Späd med lite mer vatten om det blir för tjockt

Gillar du det mer slätt så brumma lite med mixerstaven

Skär i en näve färsk koriander

Servera med lite pressad citron och om du känner för något riktigt stiligt och påkostat så toppa med lite granatäpplekärnor!

 

Och för att den ska bli helt perfekt måste du göra den på en vedspis i en gammal kopparkastrull som den på bilden… Nej, jag skojar bara. Men du får erkänna att det är en ganska häftig gryta, speciellt med de där nitarna på locket. En sådan kanske jag ska ge till pappa i present på Fars dag. Förutsatt att jag kan hitta en alltså. Jag kan ju liksom inte ta den här…

 

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: