Min favoritlek: Kurragömma

 

 

Att få leka är så fantastiskt. Att få höra “Idag ska vi leka” på idrotten får mig att bara vilja skrika “YES, ÄNTLIGEN!” rakt ut (har dock inte gympa längre). Hela konceptet att leka är grymt kul. Vad det än är för lek så kommer man ha kul.

En av mina favoritlekar är kurragömma. Det är som roligast när man få gömma sig. Att få hitta ett perfekt ställe de sista sekunderna innan letaren slutar räknar, eller kanske tvärtom, inte hitta något annat än en gardin innan personen ropar “nu kommer jag!”. Känslan man får i magen när personen går någon meter ifrån än, står precis bredvid soffan eller sängen man ligger under och inte hittar en. Man kanske inte får världens adrenalinkick, men lite pirrigt är det.

 

När jag, nu väldigt sällan, leker kurragömma så brukar det bli att jag gömmer mig under en säng, en soffa, eller något liknande. Eller kanske en garderob.

 

Som barn blev det ofta så på IKEA eller till och med gamla hantverk avdelningen på Coop forum i Brandkärr. Det blev lätt att man hoppade in i en av de där garderobsdörrstesterna och hoppades på att man inte blev hittad, samtidigt som man verkligen hoppades på att man inte blev bortglömd eftersom det uppenbarligen är ett så fantastiskt bra ställe att gömma sig på.

 

Att gömma sig i skåpet på bilden är ju ett sådant optimalt ställe för kurragömma. Det är ett blått golvskåp med två dörrar. Dörrarna har blommar målade på dem. Golvskåpet är märk 1803 Las Med, så man skulle ju kunna anta att den är tillverkad 1803. När man tänker efter så kanske man inte ska gömma sig i skåp från 1800-talet. Det blir något lite läskigt. Något kanske går i baklås.

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: