Min Favoritlek: Lajv


 

Nu i helgen har jag än en gång varit ute i Krämbolskogen utanför Katrineholm tillsammans med ungefär 300 andra personer. Under den tiden har jag ätit mycket mindre än vad jag brukar, sovit dåligt som bara den, trampat i vattenpölar och haft… jätteroligt! Vad har jag gjort då kanske ni undrar? Jag har lajvat!


Lajv kan beskrivas som en form av levande rollspel där spelarna agerar utifrån skrivna karaktärer som lever i en (oftast) fiktionell verklighet. Det kan vara allt ifrån en Sagan om Ringen inspirerad fantasyvärld, till en post-apokalyptisk version av jorden, till någon liten stad under 1940-talet. Allt är möjligt! Halva historien är redan skriven av arrangörer och s.k. intrigskrivare och finns i form av texter om länder, kulturer, varelser, magi, teknik, pågående händelser i världen m.m. Den andra halvan är upp till spelarna själva att leva ut genom sina karaktärer.


Lajv kan också beskrivas, helt enkelt, som en mer avancerad form av lek där både deltagare och arrangörer tillbringar månader med att förbereda kläder, vapen, intriger, pyroteknik m.m.


Det lajvet jag var på var för övrigt ett fantasylajv i kampanjen I Skuggan av Pelarberget som arrangeras 2-3 gånger om året av Katrineholms Äventyrsklubb.


Så, nu när ni har ett litet hum om vad lajv går ut på så kanske ni undrar vad jag spelade för karaktär nu i helgen? Jag spelade handelsmannen Joar Björnhjärta från landet Wilone och under lajvet har jag sålt vagnslaster med kanel och pilspetsar, lurat folk på pengar (inte riktiga!) och berättat historier i skenet av värdshusets eld.


Handelsman som han är så handlar min roll med allt från tyger, till vapen, till kryddor. En sak som skulle varit väldigt praktiskt för mig att ha haft med på lajvet är därför ett kryddskrin som det här på bilden. Det hade besparat mig en massa letande genom diverse tygpåsar för att hitta rätt kryddor. Dessutom är det snyggt också! Tror ni någon märker om jag tar det?

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: