I picknickkorgen: mammas bullar



Jag älskar att sätta mig på en gräsplätt en varm sommardag med ett gäng kompisar, familjen eller pojkvännen och ta med en stor picknick korg som denna på bilden fylld med godsaker. Denna korg är gjord utav trä och gavs in utav Djupvik på en auktion. En perfekt picknick korg att få i mammas underbart goda bullar som alltid är ett måste på mina picknick-äventyr. Så gott tillsammans med saft och lite kakor. Perfekt en sommardag!

Ingredienser:

½ paket jäst
75g smält smör
3 ½ dl mjölk
6-8 dl mjöl
1 dl socker
Vispat ägg
Pärlsocker till gardering

Så gör du:
Smält smöret, häller i mjölk i kastrullen och låter det bli 37 grader varmt. Smula jäst i bunken, häll i lite utav vätskan och rör om till jästen löst sig. Häll i all vätska, häll i sockret, vispa omkring till sockret löst sig. Sedan arbetar du in mjölet till en smidig deg. Låt jäsa i 30-40 min och efter det bakar du ut degen till bullar och ha kanel, smör och socker på. Låt bullarna sedan jäsa i ytligare 30 min, pensla med ägg och socker och in i ugnen i 6-8 min i 225 grader.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: