Min farfar: Mullemeck

 

Min farfar, Sonny, är uppvuxen i Oxelösund, nu bor han och farmor ute på landet. De har en bild inramad som står i ett glasskåp från deras bröllop. Jag skrattar nästan varje gång jag ser den för han är lik sig själv, men det är fortfarande 60-tal och han ser ut som någonting hämtat ur ‘Ondskan’ (trots att den utspelar sig på 50-talet).

 

Mina minnen av farfar är att han alltid är smutsig, trots att det bara är om händerna. Det är ändå så att jag blir förvånad varje gång jag ser honom för ja, även farfar duschar och håller sig ren. Oftast är han oljig och svart om fingrarna när han pillat med någon del. Något filter eller liknande.

 

Nu är han ganska gammal, kroppen och hjärtat orkar inte riktigt med allt han vill, och han orkar inte längre mecka. Men farfar är alltid Mullemeck.

 

Bilden är på en elev vid Yrkesskolan i Nyköping, tagen 1964. Det är inte min farfar, men det är nästan så att det skulle kunnat vara det. Jag vet inte exakt varför farfar var min första tanke när jag såg bilden, jag har bara sett honom svetsa någon gång, men så blev det ändå. Min första tanke när jag såg bilden var farfar.

 

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: