Monarki: ålder avgör åsikt

 

 

Debatten om monarki eller ickemonarki har funnits så länge monarki existerat och kommer fortsätta finnas tills statsskicket försvunnit. Det klassiska ämnet för det argumenterande talet i nian eller debattartikeln på gymnasiet. Men debatten förs inte bara i skolan, utan även i riksdagen och vid köksbordet. Monarki är ett ämne som engagerar människor lagom mycket. Människor tar mer än gärna debatten men ingen behöver bli kränkt eller sårad. Ingen i hela världshistorien har blivit ovänner på grund av en debatt om monarki.... eller nästan i alla fall.

 

Därför tänker jag inte debattera för eller mot monarki i mitt blogginlägg. Jag blir uttråkad av bara tanken. Vad som däremot väcker mitt intresse är vilka personer som står på vilken sida i debatten. Mina erfarenheter säger mig nämligen att om du är över 55 så är du för monarki, och om du är under är du i mot. Har du någonsin hört talas om en farmor eller mormor som är mot monarki? Visst det kanske finns, men ålder tycks definitivt vara en gemensam nämnare på respektive sida. Varför vill gamlingar ha monarki och varför dissar kidsen det?

 

Är det så enkelt att idén känns gammalmodig? Att unga tycker att det känns lite sunkigt med ett system som låter ”genlotteriet” avgöra vem som ska bli statschef. Har monarki blivit en symbol för det gamla Sverige? Ett  land där de styrande går fria från lagen samtidigt som de saknar rösträtt och religionsfrihet. Innebär det i så fall att republik symboliserar val, möjligheter, demokrati och frihet? Men varför delar de äldre inte denna uppfattning? Är tradition viktigare för äldre människor medan unga vill ha nytt? Eller är de äldre bara så vana med kungafamiljen att de förlorat förmågan att kritisera? Antagligen inte. Kanske känner de en värme för kungafamiljen och de söta kungabarnen som de följt på avstånd i alla dessa år. För vissa tycks familjen Bernadotte vara en lika självklar del av vardagen som grannarna eller andra bekanta till familjen.

 

När vi ändå pratar om kungar och drottningar tyckte jag att detta foto passade bra in. På bilden ser du Roger Moore och Mälardrottningen Christina Leander från filmen ”Mälarvåg” från 1965. Min gissning är att Mälardrottning är någon typ av skönhetsutmärkelse men utöver det är Mälardrottningen också ett smeknamn på Stockholm som har funnits åtminstone sedan slutet av 1800-talet.

 

Ps, gör en egen liten oipnionsundersökning. Fråga fem personer över 55 och 5 personer under, vad de tycker om monarki.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: