Brott och straff: Fantasi

 

1850, då ni, då tillverkades denna sabel som har en stämpel: J A Ek. Tyvärr finns det inte mycket mer att säga om sabeln förutom att den är lite finare och intressant i verkligheten än vad den är på bild. Det och att det var en Bo Kullberg som använde den sabeln.

En sabel kan man nog göra mycket med. Jag brukade fäktas förut. Fäktas på det där lite mer pretentiösa sättet med massor av vit utrustning och pinnsmala värjor, sablar, och floretter. Mest har jag bara fäktats med värja men jag fick börja testa lite med sabel innan jag slutade. Fast den här, den är inte en sådan sabel jag fick testa.

 

Jag skulle anta att man både göra lite brott och stoppa lite brott med sen sabel. Man säker vara räddare i nöden och rida in på en häst och ha hår som blåser snyggt i vinden, komma där med en sabel och rädda dagen. Fast man måste ju också kunna vara elak och göra någon illa med en sabel.

Från 1840-talet så var till och med uniformerad svensk polis beväpnade med en sabel, och den försvann inte helt förrän 1965 då polisen blev statlig.

 

Där har ni lite mer straff och brottsbekämpning.

 

För länge sen, typ 1850, så var nog den här sabeln betydligt mycket snyggare än vad den är idag. Tänk er en nypolerad och/eller nymålad sabel. Just nu har den här sabeln mögelangrepp men man kan ju fantisera lite eller hur. Fantisera om brott med sabel eller brottbekämpning med sabel, det är allt upp till dig.

 

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: