Det va tusan det här!: En knyppeldyna

 
 

Så, nu har jag tagit reda på vad det ”i alla fall-inte-ett-hypermoderna-soffbordet” egentligen var! Det var… *Episk trumvirvel*


En knyppeldyna! Jag hade rätt med trådbiten i alla fall! Knyppling är, för er som inte vet det, en sorts handarbete som bland annat används till att göra spets. Jag hade (typ) fel i det där med att den där saken i mitten skulle vara en trådrulle. Nu vet jag inte exakt hur man gör när man knypplar men jag vet i alla fall att man har trådrullar/spolar/knyppelpinnar vid sidan av och själva spetsen kommer till på den där kaveln eller vad vi nu ska kalla den. Det är ungefär som flätning fast ungefär 100 gånger så avancerat, tycker jag att det ser ut som åtminstone.


Den här 770cm höga, vaxduksbeklädda knyppeldynan har en fot att stå på, något som inte alla knyppeldynor har, och dessutom en zinkad förvaringslåda för knyppelpinnar under själva dynan. 52 av de 64 pinnarna är märkta med initialer, vem de tillhör är inte känt (inte för att det skulle vara 100 % omöjligt att ta reda på, men ändå). Den lämnades in av Elin Corlin från Nyköping.


Knyppelfakta:

·         Knypplingen är en teknik som antagligen kom till i 1500-talets Italien.

·         Man kan knyppla även utan knyppeldyna. Detta kallas för att knyppla fritt.

·         Flandern var känt för sina fina knyppelarbeten under 1700-talet.

·         På engelska kallas knyppling ”Bobbin Lace.”

·         Lintråd är det vanligaste materialet att använda när man knypplar.

 

 
 

Så här ser en knyppeldyna ser ut när den används.


 
 

 


Postat av: Emma

Är tveksam till att den är 7 meter och 70 cm ;) Snarare 77 cm, kanske?

2015-02-15 @ 21:29:11
Postat av: Arvid

Ojdå, det blev visst fel. Jag tror att jag hade kommit ihåg om den var så hög, 77cm känns mer troligt.

2015-02-21 @ 09:20:02

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: