Vad tusan är det här? skum ask

 

Det är allmänt slask och mörker ute men inne i Sörmlands Museums arkiv är ljusen tända. Mina steg ekar snabbt och ivrigt mot betonggolvet. Jag passerar hundratals föremål var 10:e sekund men ser inget av direkt intresse. Efter att ha spanat runt i arkivet ett bra tag stöter jag på en liten spännande ask i avdelningen för, ja, just askar. Asken är i något fint vitt material och går att låsa ovanpå.

Först tänker jag att det bara är en fin ask. Det är inte förrän jag i min nyfikenhet öppnar den som hakan faller ner till tårna. Asken är nämligen inte tom. I asken finns det massor pyttesmå sammetsklädda fack, alla fyllda med konstiga prylar. Allt från konstiga nålar till en spegel. Frågan är, vad är det för något? Kan det vara någon slags gammal nål eller verktygs-ask av något slag kanske? Tankarna snurrar i huvudet. Sammetsfodret är mörkrött och verkar mycket exklusivt.  Den här asken var nog inte en sådan sak som varje bonde hade i sin byrålåda, tänker jag. Det kanske är en finförvaring av småverktyg för rika människor. Men även om det faktiskt är det så kvarstår frågan. VAD är det för mystiska verktyg?


Det blir inte svar på det förrän jag får titta på informationen. Tyvärr.

 

Så, vad det EGENTLIGEN är får du svar på nästa vecka!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: