Ett foto från arkivet: Människa, jag ser dig

 
 

 

Någonstans i norra Sörmland tar ett gäng soldater ett svalkande dopp i en å. Vi befinner oss i början av 1900-talet, en tid då sådana här påhitt fortfarande kunde inträffa. Med mössorna fortfarande på tvättar de sig och busar framför kameran. Vad tusan de gör i en å mitt Sörmland nakna kan man fråga sig. Jag tycker det underbart. Nakna människor. Människor med fantasi och glädje. Människor med mod och heder. Det är det vackraste jag vet.


Om dessa unga män bara visste att 100 år senare skulle man glömma bort vad leva är. I alla fall skulle många det. Glömma. Gömma. Bakom ton av telefoner sitter en hel befolkning och glömmer. Glömmer det vackraste jag vet. Nakna människor är på riktigt.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: