Min favoritskådis: Tatiana Maslany

 

Jag öppnar ett nytt dokument samtidigt som jag lyssnar på ‘La petite mort’ av Cœur De Pirate; jag vet precis vem och vad jag ska skriva om och då passar låten så himla bra. Inget gör mig mer inspirerad att få skriva det här inlägget än den låten.

 

Ämnet idag är favoritskådis och jag har haft ett par stycken av dem, men nu - ja, nu finns det bara hon. Tatiana Maslany. När man bara ser/hör namnet skulle man inte tro att hon är från Kanada, men Tatiana Maslany är 163 cm av fantastiskt mångsidigt skådespel. Allt från en “science geek” till en Kanadensisk förorts mamma. Från en kriminell och punkig mamma som bara försöker att överleva till en Ukrainsk lönnmördare vars mentala kapacitet liknar en 6 årings.

 

Vad hon har blivit mest känt för är sitt skådespeleri i serien ‘Orphan Black’. En serie som följer Sarah Manning (våran kriminella och punkiga mamma som bara försöker att överleva) när hon blir inkastad i en värld där hon träffar en uppsjö av andra kvinnor som är identiska. Eller ja, “identiska”. Samma biologi. Samma ansikte. Samma kropp. Därimot har de alla helt olika personligheter. Man SER skillnad. Man HÖR skillnad.

 

Det är för hennes mångsidiga skådespeleri som jag valde en hillebard som jag hittade i magasinet. För den som inte vet så är en hillebard ett vapen med både spjut och yxa. Det är helt enkelt en spjutyxa, och det var vanligt under medeltiden och den tidigmoderna tiden. Det står inte så mycket mer än att yxan på den är hillebarden är mog skafthållare och att träskaftet saknas. Men det är i alla fall ett mångsidigt vapen som kan användas många olika sätt och avstånd.

 

Jag skulle kunna prata i evigheter om Orphan Black och Tatiana Maslany. Det är en serie som, trots att det än så länge bara finns två säsonger, hjälpt mig. Väldigt klyschigt sagt men det är sanningen. Men ja, jag tror att jag ska avsluta här så ni kan gå och ta reda på själv hur extremt duktig hon är, och hur fantastisk serien är. Det är ju hela mina agenda, att ni ska börja titta på Orphan Black.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: