Nyårslöftet: Jordnötssmör jorden runt


 

Efter några års misslyckade nyårslöften har jag gett upp. Jag kan äta nyttigare och träna mer även om jag inte på nyårsafton stolt fastslår att jag under året ska leva hälsosammare (vanligaste nyårslöftet i Sverige). Därför tänker jag inte blogga om något eget löfte utan tillägnar detta inlägg till min kompis som lovat att hon på ett år ”ska resa till jordens alla världsdelar, utom Antarktis för där finns det inget kul”. När hon berättade om sitt löfte fick hon höra att det var lite väl klassiskt, inte så unikt. Hon la därför till den viktiga detaljen att hon ska äta jordnötssmör i alla dessa världsdelar. Jordnötssmör är hennes favvo-pålägg och allt-i-allo-krydda, en ständig följeslagare som antagligen kommer pryda hennes begravningsannons i tidningen om många många år.


Nu är det hur som helt bestämt. Hon ska under 2015 besöka alla jordens världsdelar (utom Antarktis) och äta jordnötssmör i alla världsdelar. Först på listan står Nordamerika eller närmare bestämt USA. Där lär det ju inte vara något problem att hitta några burkar jordnötssmör.


Förhoppningsvis lyckas hon inte äta så mycket att någon behöver göra mun mot mun livräddning på henne. Men om det trots allt skulle hända kan det vara passande att ha ansiktsskyddet som du kan se på bilden med tillhörande plåtburk samt instruktioner. Masken tillhör samlingen Kabi-Fermenta, ett läkemedelsbolag som 1952 startade tillverkning av streptomysein  (senare penicillin) mot tuberkulos. På plåtburken står det VENTI-BREATHER i röd text. Men som sagt förhoppningsvis behärskar hon sina jordnötssmör begär. Masken är trots allt från 1959 så gummit har antagligen torkat lite.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: