Svärord: Lite fan-tast


 

Jag är och har alltid varit lite av en svärordsfantast. Nu pratar jag inte om standard-svärord som fan, jävlar, eller helvete. Jag tycker att det intressant med andra ord som används som svärord. För det första är det trevligare och för det anda är det ofta underhållande. Ett exempel på ett ord som ibland används som svärord är ordet fisk. Mina vänner använder fisk som ett svärord dagligen. Jag vet inte hur just ordet fisk kom att bli ett svärord men jag antar att någon som inte gillade fisk blev arg. Hur som helst så är det väldigt roligt att gå på jakt efter bra och roliga svärord och vissa ord passar ju lite bättre än andra i det syftet. Ibland kommer man över ett ord som är så klockrent att använda som svärord så att man nästan undrar varför det inte gjordes som ett svärord. Just ett sådant ord stötte jag på arkivet för ett tag sen. Ordet stod skrivet på en stor skylt som fanns där för att man skulle veta vad som fanns i hyllorna under skylten. Nu är ni säkert nyfikna på ordet. Jag ska ge er det. Kötthackor. Ordet är kötthackor. Visst är det underbart! Som svärord alltså. Tänk er någon tappa sin tallrik och utbrista ”kötthackor!” istället för ”jävlar!”. Jag tycker i alla fall att det är klockrent.

 

Eftersom vi pratar om kötthackor här så kanske vi ska reda ut vad det är för något också. Så, vad är då en kötthacka egentligen? Det är precis som det låter, fast kanske en aning mindre brutalt. En kniv som man hackar kött med. Sådär. Då har vi bockat av den biten.

 

De flesta av kötthackorna på hyllorna såg ut lite som förstorade kapsylöppnare med det vassa bladet på fel sida. Jag tittade närmare på en av dem med brunt träskaft och kom fram till att det var ett ganska fint hantverk. Dock föredrar jag att se det som ett brutalt vapen och ett kraftfullt svärord. Det gör ju det hela så mycket mer intressant.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: