Svordomar: fult att svära

 

Svordomar är grövre ord som används för att uttrycka sina känslor på ett starkare sätt när det behövs, till exempel när man är arg, frustrerad eller ledsen. Olika länder har olika svordomar, i Sverige svär man ofta med könsord eller med anknytning till religion. Det känns som att ungdomar svär mycket mer än vuxna, i princip varje dag svär jag någon gång, medan vuxna nästan aldrig svär. Varför de vuxna svär mindre beror nog på att det är fult att svära och de vuxna ska föregå med gott exempel.

 

Föremålet jag valt är ett reklamkort tillverkat 1950 av Kas-Presentreklam. Kortet föreställer en man i profil där näsan och munnen har ersatts av en tunn kedja.

 

Jag tycker att det ser ut som att figuren ska svära och därav valde jag det här föremålet!

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: