Internetkändis: Anita Sarkeesian

 

Hur blir man känd? Om du frågar Pewdiepie, Clara Henry,  Alex Schulman, William Spetz eller varför inte den internationella kändisen Rebecca Black, hade svaret antagligen varit via internet. Med bloggar, youtube-kanaler, hemsidor och ett internet utan gränser tycks vägen till kändisskap vänta runt varje hörn. Den kanske mest imponerande internetkändisen just nu är Anita Sarkeesian. En kvinna som kämpar för att göra popkultur och framförallt spelvärlden mer jämställd.

 

Just nu är spelvärlden skev, precis som resten av samhället. Kvinnor och kvinnliga karaktärer är grovt underrepresenterade i data- och tv-spel. De som finns har löjliga kläder som ska föreställa sexiga och som knappast är funktionella, till skillnad från de manilga karaktärernas utstyrsel. Kvinnliga spelare på internet forum riskerar att bli uppsökta och trakasserade om de publicerar sitt användarnamn, gamertag eller kontaktinformation medan de spelar online. Många kvinnor känner sig inte heller trygga på spelevent eller konvents afk. En kvinnlig spelares prestationer får ofta representera alla kvinnors förmåga att spela. En mindre bra insats från en kvinna betyder att alla kvinnor är kassa på att spela. Eller bara små grejer som att en tjej som ska köpa ett spel i en spelbutik ofta får frågan, är den till din bror/kille/pappa/son?

 

Antia Sarkeesian är en av många som reagerade på allt kvinnohat som finns inom communityn och skapade en videoblog som heter Feminist Frequency. Där hon kritiserar och diskuterar sexism i kultur och framförallt spel. Reaktionerna blev delade. Vissa spelare hyllade henne medan andra vägrade att erkänna de problem som lyftes fram, ironiskt nog finns det antagligen inget tydligare bevis för hur ojämställd spelvärlden är än att massa killar blir kränkta och envisas med att vägra erkänna någon form av sexism i gamer communityn. Sarkeesian möttes av trakasserier och hot om våldtäck och mord, så i stort sett det vanliga när en femnist försöker utrycka en åsikt på nätet, fast gånger 100. Hatet har inte haft någon ände, Sarkeesian har inte kunnat bo i sitt eget hem under perioder på grund av alla mordhot men som den feministiska hjälte hon är, fortsätter hon att kämpa.

 

2013 utnämnde Newsweek magazine och Daily Beast, Sarkeesian till en av de "125 Women of Impact". 2014 placerade The Verge henne på listan "the 50 most important people at the intersection of technology, art, science, and culture". Samma år var hon den första kvinna att ta emot  "Ambassador Award at the 14th Annual Game Developers Choice Awards".

 

Min poäng med detta inlägg är helt enkelt att Sarkeesian äger för att hon bidrar till att ge tjejer möjligheten att välja mellan en gullig docka och dataspel. Ulla Margareta har dock blivit lite väl gammal för att leka, hon tillverkades 1926 och firar alltså 90 år nästa år. Den är gjord i Amerika, Barbro Nordström var den lyckliga ägaren som fick dockan av sin moster Lilly. Det ljusa håret på dockan kan vara äkta, personalen på museet är inte säkra. Eller förresten, varför ska man välja? Kombinera dockan och dataspelet!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: