På tal om sex: Visste du att...?



Jag fick höra i mellanstadiet “man lär för livet, inte för skolan” av min klassföreståndare. De som har haft honom kommer nog direkt koppla honom till det citatet. Samtidigt som han väckte ett intresse för svenska regenter, så sitter fortfarande det där i hjärnan. Man lär sig för livet inte för skolan.

 

Så snälla, vi behöver så extremt mycket bättre sexualundervisning i Sverige. Den måste bli mer inkluderande t.ex. att förhållandet till sex och kroppen kan se annorlunda ut för icke-binära personer eller transpersoner, vilket är viktigt att känna till. En person som har livmoder måste oavsett könsidentitet gå till en gynekolog ibland och behandlas som en ciskvinna. Den som undervisar i sexualkunskap måste också sluta att bara ta upp grunderna, vi måste inspirera elever att faktiskt ta reda på mer. Låt dem vara nyfikna!

 

Visste du t.ex. att vissa oljor kan torka ut kondomer så det spricker och det finns risk för könsjukdomar och oönskade graviditeter?  På tal om barn så har jag hört att det kostar extremt mycket att ha barn.Troligtvis flera miljoner. En ny barnvagn kan kosta från 1000 till 10 000! EN BARNVAGN! Jag är inte säker på att någon någonsin verkligen vill utsätta sig för det.

 

En gammal barnvagn, kanske som den på bilden, kostar nog inte fullt så mycket på Blocket men vad vet jag egentligen. Barnvagnen på bilden, den vita om det inte var helt klart, finns det inte mycket att säga om förutom att brukaren var Carl Wellander och givaren Greta Wellander. Vilket är intressant. Vem var bebisen? Eller Greta? Kanske ett barnbarnsbarnbarn? Det är ett mysterium.

 

Självklart ska inte nyfikenhet ta slut vid kondomer. Kondomer är ett ganska trist ämne. Ett ämne jag då och då blir väldigt nyfiken av är parafilier som tidigare också kallats perversion och är benämningen på socialt oaccepterade och/eller psykologiska avvikelser från den sexuella normen. En av mina “favoriter”, alltså en som intresserar mig mest, är kleptofili vilket är när man blir sexuellt upphetsad av att stjäla saker. Parafilier är ingenting man kan göra något åt, precis som sexuell läggning.

 Visste du det? Om inte, varsågod. Om du vill veta ännu mer så rekommenderar jag starkt youtubekanalen ‘Sexplanations’ med Dr. Lindsey Doe. Hon är sexolog och riktigt rolig. Hon har också gett rekommendationer på böcker om det är din grej.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: