Blommorna: Den blomstertid nu kommer?

 

 

Den blomstertid nu kommer. Snart är det sommarlov. Eller, ja. Ganska snart. Man kan redan se en massa blommor i alla fall. Vissa blommor har ju redan blommat ut. Körsbärsblommorna i Kungsträdgården i Stockholm till exempel. Jag och Moa var där häromdagen och det såg lite trist ut, speciellt eftersom jag hade väntat mig en massa hängande rosa blommor. Men här hemma blommor körsbärsträden för fullt. Och scillor, vitsippor, vårlökar och en massa andra sorter. Egentligen borde ju Den blomstertid nu kommer byta namn till Den blomstertid har varit här ett tag och kommer att fortsätta ett bra tag till. Fast det kanske skulle bli lite svårt att sjunga nu när jag tänker efter.


Här på bilden ser ni en bricka med en massa blommor på (om ni inte såg det själva). Den har inga körsbärsblommor eller scillor i mönstret men jag tycker mig kunna ana något som skulle kunna vara en vitsippa eller en vårlök. Lite svårt att veta säkert eftersom alla blommor är antingen orange, gröna eller lila. Brickan är tillverkad på 70-talet och är 300 mm i diameter. Den tillhörde någon okänd person som någon okänd gång bodde i det gamla körsbärsblomsfärgade 1700-talshuset i kvarteret Västertull som revs förra våren. Ni vet huset som låg i korsningen där de bygger någon vattenledning just nu. Där Däckcenter också låg förut. Tydligen bodde den legendariska slaktaren, Emma ”Fläsk-Emma” Eriksson i huset under 1900-talets första hälft men om hon inte, mot förmodan, skulle ha varit en tidsresenär så är chansen att hon skulle ha varit brickans ägare ganska liten. Antagligen var det Knut Bjuhr, som öppnade en bilfirma i kvarteret 1950, eller kanske någon som bodde där ännu senare, som bar omkring sin frukost och sitt eftermiddagsfika på den.


Fun fact: Min gudfars band, Armborst och Tulpaner, (och där har vi en till koppling till ämnet, tulpaner) har ett album som heter Försent Tesagt, något som ”Fläsk-Emma” ska ha sagt ganska ofta. Det betyder något i stil med ”du sade till försent”, ungefär som kommunen sa till muséet när de motsatte sig rivningen av 1700-talshuset.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: