Skolpolitik: Det kanske inte var bättre förr


När jag gick i nian fick vi nya skolbänkar. Det var ingen som tyckte om dem. Visst, det gick att vinkla bänkskivan, men annars var det inte så mycket bra med dem. De rev sönder folks kläder, vi var många som gjorde illa tårna på dem, gångjärnen gick sönder och bänkarna vi hade innan var typ 76 gånger snyggare. Vi klagade. Vi skrev listor över vad som var fel med dem. Men ingenting hände. Nu efter att vi har slutat har jag faktiskt fått veta att de har köpt in nya bänkar… Fast de verkar ännu sämre… Skolan (Mikaeliskolan) är fett bra dock. Börja där vet jag. Om du är sju år. Inte för att jag tror att så många sjuåringar varken läser det här eller har speciellt mycket att bestämma när det gäller val av grundskola. Men, men… Detaljer.


Där har ni i alla fall ett exempel på skolpolitik på liten skala. Går vi sedan lite högre upp i ”skolpolitikens näringskedja” så har vi en grej som liknar vårt lilla problem med skolbänkarna. De liknar åtminstone varandra på så sätt att de som faktiskt blir påverkade av situationen ogillar den men har i princip ingenting att säga till om. Ni vet vart jag är på väg med det här, va?


Det stämmer, det nya(-ish) betygssystemet. Hörru, Jan Björklund, nu är det visserligen inte du som är utbildningsminister längre och jag vet inte om det var du eller någon annan som kläckte den där briljanta idén, *host, host*, men tack i alla fall! *Host, host*. Jag har personligen inte speciellt mycket att jämföra med eftersom jag aldrig fick betyg i det gamla systemet (vi började få betyg först i nian på min skola), men som jag har förstått det var det inte heller det bästa eller mest rättvisa, så det kanske var dags för en förändring. Dock hade det varit schysst om någon hade sagt till de som bestämde att det skulle vara en bra förändring. Mer press på eleverna! Mer pappersarbete åt lärarna! Hurra! Hurra! Hurra!


Det kanske inte var bättre förr, men skolbänkarna (och kanske betygssystemen) var i alla fall det.


Den här bänken har golvskydd i plast, krok för att hänga skolväskan på och en lackad träskiva till lock. Den skänktes till muséet av Västra skolan år 1997. Samma år som jag föddes.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: