Skolpolitik: eleven är experten

 

 

Jag har ett lite kontroversiellt förslag. Det kanske kommer låta konstigt men mitt förslag är att politiker som fattar beslut om skolan kanske någon gång i framtiden skulle kunna lyssna på vad eleverna faktiskt tycker. Vi ungdomar är dem enda som vet hur det är att gå i skolan år 2015. Våra erfarenheter och kunskaper om den nya läroplanen och betygssystemet är unika och enormt värdefulla men trots det får vi, de riktiga experterna, inte vara med och bestämma om skolan. Det här är helt absurt! Tänk om vi skulle vägra att konsultera kärnkrafts forskare när vi fattar beslut om kärnkraft!

 

I de undersökningar som gjorts om elevers åsikter om betygsålder har resultatet varit tydligt. Elever vill inte ha betyg från årskurs 4, de flesta tycker att även årskurs 6 är för tidigt. Även lärare är rörande överens i denna fråga. Men trots detta fortsatte vår förra utbildningsminister att gapa om disciplin och betyg från tidigare åldrar. Samtidigt sitter Sveriges elever i sina klassrum och suckar åt alla missriktade satsningar. Stolarna på bilden har inte stått i några klassrum. De är tillverkade 1950 av NK:s Verkstäder i Nyköping. Stolarna är gjorda av mahogny och har skumgummi i sitts och rygg. Designern heter Kerstin Hörlin-Holmquist.

 

Ett av de största problemen med svenska skolan är de många reformer som genomförts. Sverige är ett av de länder i världen som genomfört absolut flest skolreformer. Kommunalisering,  byte av åldersindelning, läroplaner och betygssystem, lärarna och eleverna har knappt hunnit lära sig det nya systemet innan det kastas ut genom fönstret och nästa ska börja användas.

 

Bara för att du har gått i skolan en gång i tiden betyder det inte att du vet någonting om skolan idag. Sen de flesta föräldrar själva gick i skolan har både läroplan och betygssystem hunnit bytas några gånger. Kunskap om skolan är en färskvara! Därför måste vi ta tillvara på elevernas åsikter om skolan, de enda riktiga experterna.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: