Fräcka vaser från sent 1800-tal



Här har vi ett par fräcka vaser från sent 1800-tal som tillhörde Bo Hammarsköld som var landshövding här i Södermanland år 1935 – 58. Det finns bara ett par utav dessa vasar så han var först att lägga tassarna över dem.


Jag själv skulle nog inte kunna ha ett par såna, men jag tyckte att de var så fina eftersom att det är två stycken människor som ser ut att längta efter varandra.

Jag har aldrig direkt varit i behov utav vaser, snarare min mamma som kommit med förslag om vilken vas jag ska använda när jag fyllt år för att sätta mina blommor i.

Jag bryr mig inte så mycket om det, men jag tycker det kan vara rätt snyggt med färgade vaser ifrån IKEA typ. Skulle nog klara mig rätt bra utan det i all fall.

Tänk om jag nu skulle ha dessa 29 cm långa och 18 cm breda vaserna i mitt rum. Undrar om han kanske fick vaserna av sin bror Dag Hammarsköld, som var FN’s generalsekreterare, som olyckligtvis dog i en flygolycka år 1961?


Matilda Thorén


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: