Prinsessdrömmar



Det här fotot skänktes från Cecilia af Klerckers samling, som var nära vän med Maria.


När jag först såg det här fotot så hakade jag upp mig på att kvinnan på bilden såg så kort ut. När jag senare tittade närmare och såg det mörka håret och den väldigt schyssta kronan så insåg jag att jag nog råkat snubbla över något ganska intressant.


Jag hade rätt. Maria Pavlovna var dotter till Storfurst Paul av det ädla och stora landet Ryssland, och alltså kusin med den absolut sista tsaren Nikolaj II, den kända prinsessan och Disneyfiguren Anastasias pappa.


Marias häftigheter är inte alls slut här, förutom att vara rysk prinsessa så gifte hon sig också med prins Wilhelm av Sverige år 1908. De fick en son, men skiljde sig efter sex års äktenskap.


Efter skilsmässan så spenderade Maria lite tid med att vara sjuksköterska under första världskriget, och lyckades fly från Ryssland när hennes kusin blev störtad och mördad (titta på Anastasia och lägg till lite mer blod). Hon flydde till städernas stad, Paris, och blev konstnär och flyttade senare till New York och fotograferade.


Maria Pavlovna verkar vara en galet cool kvinna, och inte bara en rysk prinsessa (vilket förövrigt faktiskt var min högsta dröm när jag var liten, sen såg jag den otecknade Anastasia...).

Och jag kan inte bara sluta tänka på den ryska prinsessan som var konstnär i Paris...



Klara Lindvall

Postat av: Ingemar

Om Maria Pavlovna: Visst ser hon kort ut, och med ett stort huvud och små händer. Men på andra bilder tycks hon vara normal. Så varför är det en så konstig bild?

2009-04-03 @ 19:37:01

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: