Humor är samtidens eko


Vad är roligt? Det är nog ganska personligt och det finns olika faser i livet då vi skrattar åt olika saker. Till exempel den beryktade kiss- och bajsåldern som vi alla någon gång i livet har befunnit oss i. Vissa växer ifrån den snabbare än andra, en del växer aldrig ifrån den. Bellmanhistorier verkar vi aldrig få nog av och roliga historier om dumma norrmän lär vi väl få höra så länge vi existerar.


Visst har det funnits olika tidsepoker även i humorns värld. Inte skrattar vi åt samma sak idag som svenskarna gjorde för 40 år sedan. Humorn ändras i takt med att samhället och människan förändras. En fumlig herr Gunnar Papphammar kanske inte framkallar riktigt lika mycket skratt hos en tonåring idag som han gjorde förr. 


Men visst kommer det finnas klassiker inom humorn som vi aldrig slutar skratta åt, en del saker är tidlösa. Att se när folk gör bort sig kommer aldrig bli tråkigt. Att spy i direktsändning är ett bra sätt.  


Bilden på elefanterna kommer från boken Vad hände med Nyköping. Bilden är tagen runt 1960-talet. Det tog ett tag innan jag förstod att det var självaste Östra Storgatan som bjässarna promenerade på, en lustig syn om du frågar mig. Jag har inte sett några vandrande elefanter på Storgatan så länge jag kan minnas. Nyköping bjöd på mer överraskningar förr, antar jag.


Ett praktexempel på nutidens humor är väl ändå Björn Gustafsson, guldlocken som tagit humorsverige med storm. Om han är rolig bestämmer du själv.  


Många kloka ord sägs på skämt, desto fler dumma ord sägs på allvar.



Viktor Einarsson

Postat av: Anonym

Så sant som det är sagt

Ajö

2009-01-17 @ 14:06:53

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: